نهال سهیلی فر 1170 روز پیش
بازدید 968 بدون دیدگاه

سامسونگ گلکسی A52 در مقایسه با آیفون SE

سامسونگ گلکسی A52 در مقایسه با آیفون SE

 

سری میان رده گلکسی A سامسونگ کم کم در حال باز کردن جای خود در بین مشتریانی است که می خواهند برخی از امکانات مدل های پرچمدار را در گوشی غیر پرچمدار خود داشته باشند. مهم ترین این امکانات در A52 عبارتند از نرخ تازه سازی بالای نمایشگر (90 هرتز) و صفحه آمولد زیبای سامسونگ، دوربین فوق العاده قدرتمند مجهز به لرزشگیر اپتیکی (OIS)، و امکان انتخاب نسخه 5G؛ و قرار است تمام این امکانات را با قیمت پیش بینی شده حدود 400 دلار در اختیار داشته باشید.

اما در این محدوده قیمتی گزینه های جالب توجهی دیگری هم وجود دارد. حتی اپل هم محصولی با این قیمت عرضه کرده است: آیفون SE (2020) که قیمت آن از 400 دلار شروع می شود.

پس باید این دو گوشی را با هم مقایسه کنیم.

اجازه دهید اول نگاه سریعی به امکانات مهم و تفاوت های آنها داشته باشیم:

  • گلکسی A52 نمایشگر بسیار بزرگ تری دارد
  • گلکسی A52 دوربین های بیشتری دارد و در نتیجه تنوع امکانات دوربین هایش هم بیشتر است
  • هر دو گوشی مجهز به حسگر اثر انگشت هستند
  • آیفون SE از نظر اندازه خیلی کوچک تر و از لحاظ سخت افزاری بسیار قدرتمندتر است
  • دوام باتری گلکسی A52 بسیار بیشتر است
  • گلکسی A52 نمایشگری با نرخ تازه سازی بالا دارد که تصویر را خیلی نرم تر نمایش می دهد
  • گلکسی A52 جک هدفون و اسلات کارت میکرو SD دارد
  • هر دو گوشی بلندگوهای استریو دارند که در گلکسی A52 قابل تنظیم نیز هستند (باید در قسمت تنظیمات، بهینه سازی دالبی اتموس را فعال کنید و کمی هم تنظیمات اکولایزر را تغییر دهید)

به این ترتیب می توان گفت که در اینجا دو گوشی کاملا متفاوت برای دو گروه مختلف از مشتریان داریم. گلکسی A52 برای کاربران علاقمند به صوت و تصویر مناسب است، و آیفون SE (2020) با نمایشگر کوچک و طراحی قدیمی اش بیشتر به درد کاربرانی می خورد که اغلب اوقات گوشی خود را در جیب می گذارند.

آیفون SE پردازنده بسیار قدرتمندی دارد ولی باتری آن نمی تواند جوابگوی کارهای سنگین مثل بازی یا ویرایش ویدیو باشد و خیلی زود خالی می شود.

در مقابل، با گلکسی A52 ممکن است مجبور شوید تنظیمات بازی ها را به حالت ضعیف تغییر دهید ولی باتری اش دوام فوق العاده ای دارد.

در مجموع می توان گفت گلکسی A52 به نسبت قیمتش امکانات بیشتری دارد و آیفون SE (2020) برای افرادی مناسب است که می خواهند حتما از محصولات اپل استفاده کنند.

طراحی و نمایشگر

اگر اندازه صفحه نمایش برای شما خیلی اهمیت دارد، قطعا A52 را ترجیح خواهید داد. این گوشی نمایشگر بزرگ 6.5 اینچی آمولد با نسبت ابعاد تصویر مدرن 20:9 دارد و نرخ تازه سازی آن در نسخه عادی 90 و در نسخه 5G 120 هرتز است.

نمایشگر آیفون SE (2020) از نوع ال سی دی و 4.7 اینچی است و نسبت ابعاد تصویر کلاسیک 16:9 دارد و مطمئنا برای علاقمندان به بازی یا تماشای فیلم گزینه ایده آلی نخواهد بود؛ اما برای افرادی که دوست دارند مثل قدیم به راحتی با یک دست از گوشی خود استفاده کنند مناسب است.

آیفون SE (2020) از طراحی کلاسیک آیفون 6 بهره می برد: حاشیه های عریض، دکمه صفحه اصلی (هوم) در پایین صفحه نمایش، نسبت اندازه نمایشگر به بدنه نه چندان زیاد، و بدنه ای از جنس شیشه و آلومینیوم.

بدنه گلکسی A52 پلاستیکی است و حاشیه های بسیار نازک تری دارد؛ و ضمنا حسگر اثر انگشت هم زیر نمایشگر قرار گرفته و بطور کلی سعی شده تمام صفحه تا حد ممکن به نمایشگر اختصاص یابد.

دوربین

دوربین های گلکسی A52 از نظر اعداد و ارقام برتری فاحشی دارند: چهار دوربین پشتی (از جمله سنسور اصلی 64 مگاپیکسلی) و دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی. بیایید نگاه عمیق تری به این دوربین ها بیندازیم.

دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی A52 با لرزشگیر اپتیکی که هم برای فیلم و هم برای عکس عمل می کند (یعنی فیلم ها لرزش کمتری دارند و عکس ها نیز در شرایط کم نور خیلی کمتر تار می شوند) برای یک گوشی میان رده فراتر از حد انتظار به نظر می رسد.

سایر دوربین های پشت گوشی شامل دوربین اولترا واید 12 مگاپیکسلی، ماکرو 5 مگاپیکسلی و سنسور عمق 5 مگاپیکسلی هستند.

اما آیفون فقط یک دوربین عقب 12 مگاپیکسلی و یک دوربین سلفی 7 مگاپیکسلی دارد. لرزشگیر اپتیکی در این گوشی هم وجود دارد ولی فاقد “حالت شب” است.

عکس های گلکسی A52 پر رنگ تر هستند و کنتراست بیشتری دارند که البته این مسئله بیشتر سلیقه ای است. عکس های آیفون SE (2020) ته رنگ زردی دارند که گرمای خاصی به آنها می دهد، و در کل رنگ های SE به واقعیت نزدیک تر هستند. به نظر می رسد که محدوده دینامیکی و الگوریتم های HDR هر دو گوشی عملکرد خوب و تقریبا مشابهی دارند، ولی گلکسی A52 در برخی سناریوها یک گام جلوتر از آیفون است.

در شرایط کم نور، گلکسی A52 حتی بدون روشن کردن حالت شب، آیفون SE (2020) را با خاک یکسان می کند.

گلکسی A52 زوم 10 برابری دارد. زوم آیفون SE (2020) شماره ای ندارد اما به نظر می رسد که حدود 6 برابر باشد. تصاویر زوم شده گوشی آیفون کمی واضح تر از تصاویر A52 به نظر می رسد ولی بطور کلی زوم هیچ کدام از آنها چندان مناسب و مطلوب نیست.

دوربین گلکسی A52 برخی حالت ها و افکت های جالب مانند حالت شب، تک شات (Single Take)، ماکرو و حالت پرتره هم دارد. آیفون SE (2020) حالت پرتره دارد ولی تنها در صورت شناسایی چهره انسان فعال می شود.

در کل دوربین های گلکسی A52 امکانات بیشتری در اختیار کاربر قرار می دهد و دوربین آیفون SE (2020) فقط می تواند چند کار خاص را انجام دهد، اما همین کارها را واقعا به خوبی انجام می دهد.

دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی گلکسی A52 عکس های خوبی می گیرد ولی معمولا این عکس ها کمی تار هستند که احتمالا به خاطر پایین بودن سرعت شاتر باشد. رنگ پوست هم در عکس های آن کمی عجیب به نظر می رسد و گاهی اوقات کم رنگ و گاهی مایل به صورتی است؛ و در ضمن حالت پرتره هم خیلی جالب نیست. آیفون SE از نظر رنگ پوست و حالت پرتره بهتر است اما جزئیات کمتری را نشان می دهد. در تاریکی A52 با حالت شب به خوبی عمل می کند در حالی که آیفون SE حرفی برای گفتن ندارد.

در مورد ویدیو، هر دو گوشی عملکرد بسیار خوبی دارند. لرزشگیر آیفون SE بهتر است اما رنگ ها، جزئیات و حرکات تصویر در هر دو گوشی عالی به نظر می رسند.

مشخصات فنی و سخت افزار

گلکسی A52 از تراشه میان رده اسنپ دراگون 720G بهره می برد که عملکرد خارق العاده ای ندارد ولی پردازنده هشت هسته ای 2/2 گیگاهرتزی آن برای کارهای عادی روزمره مناسب است. البته در نسخه 5G این گوشی از تراشه کمی قدرتمندتر اسنپ دراگون 750G استفاده شده است.

آیفون SE (2020) پردازنده شش هسته ای 2.65 گیگاهرتز A13 اپل را دارد که عملکرد آن فوق العاده است، ولی باتری را هم به سرعت خالی می کند.

ظرفیت هارد گلکسی A52 از 128 گیگابایت شروع می شود و یک اسلات کارت میکرو SD هم دارد. ظرفیت هارد آیفون SE (2020) از 64 گیگابایت برای نسخه 400 دلاری شروع می شود و نسخه 128 گیگابایتی آن فقط 50 دلار گران تر است، اما اسلات کارت حافظه ندارد.

نتایج بنچمارک ها (امتیاز بیشتر به معنای بالاتر بودن کلی سرعت گوشی است)

  گلکسی A52 آیفون SE (2020)
AnTuTu* 346465 458034
GFXBench Car Chase 15 59
GFXBench Manhattan 3.1** 27 60
Geekbench 5 تک هسته ای 541 1334
Geekbench 5 چند هسته ای 1634 2446
Jetstream 2 413/59 140/665

 

* AnTuTu یک بنچمارک چند لایه و جامع است که جنبه های مختلفی از جمله CPU، GPU، رم، ورودی/ خروجی و UX را ارزیابی می کند.

** این بنچمارک، یک بازی فوق العاده سنگین از نظر گرافیکی را شبیه سازی می کند و نتایج آن بر حسب فریم بر ثانیه است.

 

گلکسی A52 چهار گیگابایت رم دارد که امروزه مقدار خیلی زیادی محسوب نمی شود ولی برای یک گوشی میان رده خوب است. آیفون SE (2020) رم 3 گیگابایتی دارد اما نکته مهم این است که iOS اپ های پس زمینه را عملا مسدود می کند و در نتیجه این مقدار رم برایش کافی خواهد بود.

باتری

باتری این دو گوشی ابدا قابل مقایسه نیست. ظرفیت باتری آیفون SE (2020) تنها 1821 میلی آمپر ساعت است در حالی که گلکسی A52 باتری 4500 میلی آمپر ساعتی دارد و بهینه سازی های نرم افزاری مختلفی هم برای کاهش مصرف انرژی در آن انجام شده، و علاوه بر اینها پردازنده ای کم مصرف نیز دارد.

مقایسه باتری دو گوشی (بر حسب ساعت)

  گلکسی A52 آیفون SE (2020)
وب گردی (60 هرتز) 16 ساعت و 48 دقیقه 9 ساعت و 5 دقیقه
پخش ویدیوهای یوتیوب 8 ساعت و 30 دقیقه 4 ساعت و 45 دقیقه
بازی سه بعدی (60 هرتز) 9 ساعت و 42 دقیقه 4 ساعت و 59 دقیقه

 

شارژ کامل باتری SE (2020) و A52 به ترتیب 99 و 150 دقیقه زمان می برد.

5G

در این مورد هم انتخاب خیلی آسان است. گلکسی A52 یک نسخه 5G دارد ولی آیفون SE (2020) از 5G پشتیبانی نمی کند.

 

 

نظرات کاربران

  • لطفا از تایپ کردن فینگلیش خودداری کنید. در غیر این صورت نظر شما بررسی نخواهد شد.
  • هدف شما ارسال تبلیغات یا بک لینک نباشد. در غیر این صورت دیدگاه حذف می شود.
  • دیدگاه شما فقط و فقط در رابطه با این موضوع باشد.
  • به دیگران توهین نکنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare